تاریخ انتشار: شنبه 1403/03/26 - 17:10
کد خبر: 507806

"حمید نوری" آزاد شد

 "حمید نوری" آزاد شد

حمید نوری که با شکایت واهی اعضای منافقین در سوئد دادگاهی و محکوم شده بود، ساعاتی قبل آزاد شد و هم‌اکنون در مسیر تهران است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  کاظم غریب‌آبادی؛ دبیر ستاد حقوق بشر دقایقی قبل در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: "حمید نوری که از سال 98 در سوئد در بازداشت غیرقانونی به سر می‌برد، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضاییه، وزارت اطلاعات،  وزارت خارجه، به‌خصوص برادرم شهید امیرعبداللهیان است."

حمید نوری، دهه 1360 کارمند سازمان زندان‌ها بود و از ابتدای دهه 1370 با استعفا از محل کار خود به شغل آزاد پرداخت. وی در آبان سال 1398 برای دومین بار در یک سفر شخصی به سوئد رفت که در بدو ورود به این کشور از سوی پلیس دستگیر و در ادامه به دلیل شکایت واهی اعضای گروهک تروریستی منافقین دادگاهی شد. دادگاه بدوی در سال 1401 حکم به حبس ابد حمید نوری داد که وی به آن اعتراض کرد. دادگاه تجدید نظر هم سال قبل حکم دادگاه بدوی را تأیید کرد.

حمید نوری در مدت بیش از 4 سال زندانی بودن در سوئد، سخت‌ترین شرایط را سپری و تحمل کرد. عدم دسترسی به حقوق اولیه انسانی و حقوق زندانی همچون معاینه نشدن از سوی پزشک متخصص چشم، محدود بودن ملاقات‌های حضوری و تماس‌های تلفنی با خانواده، عدم اطلاع‌رسانی از وضعیت وی به اعضای خانواده در برهه‌های مختلف، گذراندن تقریباً 4 سال از مدت زمان محکومیت ناعادلانه در سلول انفرادی بدون در اختیار داشتن وسایل ارتباط جمعی، جاسوسی پلیس از وی، عدم دسترسی به وکیل، یکطرفه‌ بودن روند دادرسی (بازپرسی تا دادگاه) و ... از جمله بی‌عدالتی‌هایی بود که در حق حمید نوری روا داده شد.

قوه قضاییه، ستاد حقوق بشر و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بارها تحمیل شرایط ضدحقوق بشری به حمید نوری از سوی سیستم قضایی و دولت سوئد را مورد انتقاد قرار دادند و تلاش‌های قضایی و دیپلماتیک متعددی برای رهایی حمید نوری از زندان تحمیلی به کار بردند.

رفتار ضدبشری سیستم قضایی و انتظامی سوئد تا آنجا بود که نوروز امسال مجید نوری، فرزند حمید نوری که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، به بهانه سلفی گرفتن از خود بازداشت، دادگاهی و سه روز در سلول انفرادی نگهداری شد و در نهایت بدون آنکه بتواند پدرش را ببیند، به ایران بازگشت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لیگ برتر از چه زمانی شروع می‌شود؟
فیلم| توصیه‌های رهبر انقلاب خطاب به نامزدهای انتخابات برای رعایت اخلاق
یارانه معیشتی ۳۰۰ هزار تومانی واریز شد
وزیر ورزش: لیگ برتر فصل آینده با ۹ دستگاه VAR برگزار خواهد شد
سخنگوی ستاد قالیباف: شایعات انصراف قالیباف به هیچ عنوان صحت ندارد
قاضی‌زاده: در دهه ۹۰ سفره ایرانی‌ها ۳۰ درصد کوچک شد
قالیباف: حفظ قدرت خرید خانوار به عهده رئیس‌جمهور است
پورمحمدی: حجم توزیع یارانه مشکلات اقتصادی را بیشتر کرده است
زاکانی خطاب به پزشکیان: شما همان دولت سوم روحانی هستید +فیلم
پزشکیان: اگر ندانیم کجا را می‌خواهیم نگاه کنیم مسائل حل نمی‌شود
جلیلی: وظیفه دولت این است که منابع را عادلانه بین مردم تقسیم کند +فیلم
سهمیه سوخت تیرماه امشب شارژ می شود
مذاکره استقلال با ۳ مربی اروپایی!
تمامی اعتراضات آزمون دستیاری پیش از صدور کارنامه بررسی و اعمال شد
پرسپولیس از بیرانوند شکایت کرد +جزئیات
پریشان‌حالیِ اصلاح‌طلبان
حمایت اصلاح‌طلبان پیرو خط امام و رهبری از پورمحمدی
نشست ظریف در مشهد لغو شد
ممنوعیت برگزاری تجمع انتخاباتی در تهران بدون هماهنگی
۳ سال اعصاب مردم راحت بود +عکس
بهترین استاد و مدرس زبان آلمانی: چگونه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top